Faktatekster

Faktatekster kalder vi den slags tekster, der på en eller anden måde formidler faglig viden. Der er tale om en stor gruppe af tekster, der kan deles ind i nogle undergrupper med hver deres formål.

Johansson og Ring har valgt at dele op i fire forskellige undergenrer, og den opdeling passer vældig godt til den praktisk brug i skolen, mener jeg.

I undergruppen historiske tekster findes tekster, der på en eller anden måde beskriver begivenheder, der rent faktisk har fundet sted, og som oftest gengives i kronologisk rækkefølge. Biografier, selvbiografier og historisk berettende genre er de tre genrer i denne undergruppe. De to første giver nok lidt sig selv, den historisk berettende genres formål er at berette om historiske begivenheder, oftest i en kronologisk form.

Undergruppen forklarende tekster indeholder fire genrer, nemlig den sekventielle forklaring, den faktorielle forklaring, konsekvensforklaringen og årsagsforklaringen.

Sekventielle forklaringer, der forklarer et enkelt fænomen i en kronologisk rækkefølge. Det ses tit i biologibogen. Det kunne f.eks. være haletudsens udvikling til en frø, der forklares.

Årsagsforklaringen er som regel også kronologisk, men i stedet for at knytte de enkelte dele sammen tidsmæssigt knyttes de sammen årsagsmæssigt, noget, der især sker i historiske og samfundsfaglige tekster. Det kunne være forklaringen på, hvordan en lov bliver til i Danmark, hvor man får noget at vide om årsagen til, at de enkelte partier stemmer ja eller nej.

Den faktorielle forklaring udreder en, eller som regel flere, årsager til et fænomen. Det kunne f.eks. være. en tekst om, hvorfor vi fik en grundlov i Danmark, hvor teksten så udreder de forskellige delelementer, der tilsammen førte til grundlovens tilblivelse.

Endelig er der konsekvensforklaringen, hvor et fænomen udredes og man bagefter forklarer, hvilke forskellige konsekvenser dette så har haft. Det kunne være en forklaring af hvilke konsekvenser, grundlovens indførelse i Danmark havde på samfundet.

Undergruppen instruerende tekster indeholder to genrer, nemlig den, vi kalder instruerende genre og den, vi kalder ordensregler (og anvisninger).

Den instruerende genres formål er at oplyse om en måde at gøre noget på, så man opnår noget bestemt. Anvisninger anviser hvad, man må og skal gøre, det samme gør ordensregler.

Den sidste gruppe af tekster indenfor faktateksterne er de informerende tekster, der opdeles i den informerende beskrivelse, en klassificerende beskrivelse og en komponentbeskrivelse. Denne overgenres formål er at beskrive og klassificere, altså gruppere, fænomener, ting og sager. De gør det på en lidt forskellige måde, derfor findes der tre slags af dem.

Klik dig rundt og se videoer om genrerne, hvor jeg dekonstruerer eksempeltekster fra læremidler, find forslag til målstyret undervisning eller læs mere.

Du kan også læse mere i denne udmærkede bog, som jeg også refererer ind i mellem: Johansson, B., & Sandell Ring, A. (2012). Lad sproget bære : genrepædagogik i praksis. Copenhagen: Akademisk Forlag. Se mere om den her.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s