Instruerende genre

Faktafamilien er en stor genrefamilie med flere undergrupper. Undergrupperne er historiske tekster, forklaringer, instruktioner og informerende beskrivelser.

Her på bloggen opdeler jeg siderne efter genrer, som altså er den mest detaljerede opdeling.

Der findes to former for instruktioner som underopdeles i genrerne instruktion og anvisning (Det samme som ordensregler). Det er lidt forvirrende, at man både taler om en undergruppe af tekster, der hedder instruktioner, men også om, at en af genrerne indenfor undergruppen instruktioner, hedder instruktion. Men vi fokuserer altså nu på den genre, der hedder instruktioner eller instruerende genre.

Her vil jeg starte med at skrive noget om genren instruktion eller den instruerende genre.

Instruktionens formål er at oplyse om en måde at gøre noget på, så man opnår noget bestemt. Dette gøres på en kort og præcis måde, så læseren kan følge med, og gerne punkt for punkt, så læseren hele tiden kan orientere sig om, hvor hun er i teksten og hvad det næste, der skal gøres, er. Dette formål opfyldes af en bestemt struktur.

Struktur:

  • Overskrift (mål)
  • Materialeoversigt (er der ikke altid)
  • Fremgangsmåde/metode

Det første, der står i en instruktion er som regel tekstens mål, altså hvad vil det føre frem til, hvis man følger denne instruktion. Målet fremgår som regel af overskriften, men kan også være angivet under overskriften (f.eks.: lav en lækker æbletærte på 30 minutter).

Målet er et meget vigtigt trin i denne genre, da det er netop dette, der skal hjælpe læseren med at forstå, hvad det er, man skal opnå. Uden dette trin kan det faktisk være ret svært at forstå, hvad man skal opnå, fordi alt det, man skal gøre frem mod målet er opdelt i enkeltdele (prøv selv at læse en opskrift uden overskrift eller se opgaver i matematikbogen, hvor der sjældent er overskrifter/angivet et mål for arbejdet med opgaven, der ofte er udført som en instruktion).

Ofte vil der efter instruktionen være en oversigt over det, der skal bruges for at nå målet. Dette kan udformes som en liste, og den vil ofte være meget præcis, så man helt nøjagtigt ved, hvad man skal bruge for at få lavet produktet. Dette gælder ikke alle instruktioner, da det også afhænger af, hvad man skal benytte. I en instruktion i hjertemassage er det implicit, at man ‘skal bruge’ en patient og sig selv. Andre gange, f.eks. en instruktion til et biologiforsøg, fremgår materialerne måske ikke af en liste, men står i selve fremgangsmåden (tag de indsamlede blade, sæt dem under mikroskopet, …).

Til sidst vil der være en fremgangsmåde, altså en anvisning på, hvad man skal gøre. Denne vil ofte være sat op i punktform, så man kan følge metoden punkt for punkt. Den kan være nummereret eller i hvert fald med tydeligt adskilte punkter. Hvis der ikke er punkter, bliver det sværere at følge instruktionen, selvom det naturligvis godt kan lade sig gøre.

Et eksempel på en dekonstruktion af en instruktion kan du finde her:

Dekonstruktion af instruerende genre opskrift

Og forslag til at arbejde med instruktioner i skolen kan du finde her:

forslag til arbejde med instruerende genre

Se min video om den instruerende genre her, hvor jeg gennemgår genrens kendetegn og dekonstruerer en instruktion:

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s